SOM TRIVSELSVEJLEDER HJÆLPER DU TIL AT SKABE TRIVSEL I ORGANISATIONEN OG TIL AT GØRE EN POSITIV FORSKEL

Som Trivselsvejleder hjælper du til at skabe trivsel i organisationen og til at gøre en positiv forskel

Undgå stress, mistrivsel og manglende engagement i organisationen

  • Føler du dig draget til at arbejde og støtte menneskelig udvikling og trivsel i organisationen? Og i det hele taget det at kunne styrke jeres psykiske arbejdsmiljø?
  • Mangler du/I konkrete og praktiske redskaber i forhold til at varetage MUS, engagement & APV-målinger for at bedre jeres trivsel og engagement på arbejdspladsen?
  • Kunne du tænke dig at styrke dit indre lederskab og opnå evnen til et dybere lederskab af dig selv, herunder tanker, følelser, handlemønstre og relationer – og lære andre i organisationen at gøre det samme?
  • Og kunne du samtidigt tænke dig at have styr på, hvordan I opsamler data omhandlende medarbejdertrivsel, – udvikling og ledelsesstrukturer og indberetter denne i jeres (kommende) ESG rapportering?

Så tilmeld dig uddannelsen Trivselsvejleder, hvor vi giver dig værktøjerne til at blive den ansatte/leder/konsulent, der kan gøre en forskel for den mentale sundhed og medarbejdernes trivsel på arbejdspladsen. 

Bliv uddannet Trivselsvejleder med speciale i Bæredygtig Ledelse (ESG), mental sundhed og psykisk arbejdsmiljø.

Vi mødes første gang tirsdag den 10. september 2024.

 Hybrid uddannelse med 4 dages fremmøde

Få værktøjer til at hjælpe ansatte til bedre trivsel og et godt arbejdsmiljø. Og lær desuden, hvordan du opsamler og rapporterer jeres tiltag i en ESG (Environmental Social Governance) rapport.

Efter endt uddannelse har du gennemført enten en APV eller engagement-måling i organisationen (efter eget valg), da vi sammen gør dette i praksis i løbet af uddannelsen. 

Uddannelsen kan med fordel indgå som et “kerneelement” i form af forebyggende indsats til nedbringelse af sygefravær og styrke arbejdsmiljøet i det offentlige, jf. STAR

Dig som trivselsvejleder

Du opnår viden og værktøjer, der skaber permanent forandring i forhold til at bedre trivsel og mindske stress på de danske arbejdspladser. Du vil lære at styrke medarbejdernes (og din egen) mentale sundhed, hvilket skaber et fundament for, at virksomhedens ansatte bliver i organisationen i mange år og trives. 

Med denne uddannelse i hånden, vil du være medvirkende til at sætte indre mål, værdier og bæredygtig ledelse på tapetet i det danske erhvervsliv og hjælpe flere til at skabe balance mellem indre og ydre mål.

Du vil opleve at blive bedre til at mærke dig selv og sætte mål i overensstemmelse med dine værdier og visioner samtidigt med, at du har organisationens værdier og mål for øje. Du vil blive bedre til at navigere i dit daglige arbejdsliv (og livet i det hele taget), træffe beslutninger og stå fast/ være tro mod din indre gps. Og kunne hjælpe andre i organisationen med selvsamme. Læs meget mere under “Emner på uddannelsen”. 

ESG

Hvem tager uddannelsen?

Uddannelsen til Trivselsvejleder henvender sig til dig, der ønsker at arbejde med trivsel på arbejdspladsen og gøre en positiv forskel for andre mennesker.

Formålet med denne uddannelse er at hjælpe dig til at bringe din interesse for trivsel og det at arbejde med mennesker i spil, at klæde dig på med viden, metoder og kompetencer til at arbejde professionelt med trivsel og arbejdsglæde i det danske erhvervsliv/ på din arbejdsplads. Dette som leder, HR-medarbejder, AMO-repræsentant el. lignende stilling, hvor du arbejder med trivsel i jobbet eller som ekstern konsulent i erhvervslivet. Du bliver med andre ord klædt på til at skabe fremtidens bæredygtige arbejdsplads. 

Dig som menneske

Du er typen der gerne vil fokusere på at gøre kollegaer, ansatte og kunder tilfredse. Derfor er din forståelse for andre mennesker (og ikke mindst dig selv) altafgørende. 

Det handler om at skabe trivsel og motivation, om at styrke virksomhedens evne til stressforebyggelse og være en arbejdsplads, hvor medarbejderne er mentalt sunde og oplever høj motivation og engagement.

Du er samtidigt typen, der synes, det er spændende at få udfordret dit verdensbillede og tanker om dig selv og andre.  

Allerede efter kurset kan du bruge dine nye indsigter aktivt i dit arbejdsliv – om det er i en HR-funktion, som teamleder, projektleder, konsulent eller noget helt femte

Internt i virksomheden

Som virksomhed kan I få hjælp til at designe og implementere værktøjer til stressforebyggelse og trivsel ved at uddanne og opgradere jeres interne HR-konsulenter, teamledere, projektledere, arbejdsmiljørepræsentanter/ APV-ansvarlige m.m. til at varetage de interne trivselsopgaver på professionel vis.

KONSULENT og eller selvstændig

Er du ekstern konsulent/selvstændig, som beskæftiger dig med trivsel og stresshåndtering, kan du ligeledes med denne uddannelse blive klædt på til at forstå, hvordan du kan gribe arbejdet med trivsel og stresshåndtering i erhvervslivet an på professionel vis.

hvad kan jeg efter uddannelsen?

Du vil som Trivselsvejleder kunne vejlede enkeltpersoner om deres personlige udvikling, du vil kunne rådgive ledere og medarbejdere om håndtering af sygefravær, personaleudviklingssamtaler (MUS), APV- og engagementmålinger samt ESG-rapportering i forhold til arbejdsmiljø, ledelsesstrukturer og trivsel generelt. 

Du vil ligeledes kunne vejlede omkring implementering af trivsels-tiltag på arbejdspladsen. Du vil som en “sidegevinst” opleve at få en lang række værktøjer til at mestre dit eget liv og din egen trivsel.

I årenes løb har vi uddannet en lang række konsulenter, teamledere, projektledere og coaches (såvel interne som eksterne) i at skabe trivsel og forebygge stress på arbejdspladsen. 

Formålet er at opbygge et stærkt beredskab til at følge op på og forbedre trivselsanalyser samt implementere effektive værktøjer – såvel praktiske som strategiske – til trivsel, engagement og stressforebyggelse.

Emner på uddannelsen

På uddannelsen lærer deltagerne at tage rollen som trivselsvejleder og sparringspartner inden for alt hvad der vedrører:

Du lærer

Gennem uddannelsen som Trivselsvejleder vil deltagerne:

  • Blive klædt på til at tage rollen som trivselsvejleder og rådgiver for alle organisationens led
  • Få redskaber til at lede APV- og trivsels-workshops i organisationen (bl.a. ved at opsætte engagementmålinger digitalt og varetage opfølgning)
  • Få redskaber til at styrke organisationens og individers  Bæredygtige Lederskab samt varetage ESG-rapportering
  • Få viden og værktøjer til at forbedre og rådgive omkring personalesamtaler (MUS/LUS)
  • Lære at identificere og reducere stressfaktorer, såvel fysiske som mentale
  • Lære at skabe stressforebyggende tiltag i organisationen
  • Øge sin bevidsthed om hvordan vi kan håndtere livets udfordringer, herunder konflikter og mod til at træffe beslutninger
  • Tilegne sig viden og kompetencer til at implementere såvel praktiske som strategiske tiltag for tiltrækning og engagement af medarbejdere 
Deltagerne slutter af med certificering. Certificering opnås ved deltagelse på alle 6 moduler, gennemførelse af træning og afsluttende demonstration af de tillærte evner via en mundtlig eksamen, der omhandler eget case-studie (30 min.)

De 6 moduler

Du bliver ført igennem disse 6 moduler, som kompetent klæder dig på til din rolle som Trivselsvejleder.

Trivsel, motivation og bevidst selvledelse

Vi sætter fokus på, hvad det er, der ligger til grund for menneskelig trivsel og et godt arbejdsmiljø. Vi dykker ned i psykologisk og neurologisk forskning, der danner forståelsesrammen for holdbar trivsel og arbejdsglæde. I samme ombæring ser vi på, hvordan vi kan opløse mentale barrierer, der holder os tilbage fra at performe og som dæmper vores arbejds- og livsglæde.

Engagement-målinger, APV & facilitering af workshops

Med udgangspunkt i spørgerammer til engagementmålinger og den lovpligtige Arbejdspladsvurdering (APV) ser vi på de vigtigste “krav”, der er til organisationen som arbejdsgiver. Vi laver øvelser i forhold til at gennemføre opfølgning på engagementmålinger ud fra en tilgang funderet i Positiv Psykologi og styrkebaseret coaching. Du vil lære et must-have værktøj i forhold til at de ansatte SELV tager del i ansvaret for egen trivsel og som lægger op til selvledelse, når det fungerer allerbedst.

Personligt lederskab & Coaching til MU-samtaler m.m.

En vigtig del af at være trivselsvejleder er at kunne udforske og udfordre.
Du lærer nr. 1 værktøj til at udfordre og udforske de mentale begrænsninger, der måtte ligge til evt. manglende engagement og klarhed blandt de ansatte. Vi kommer ligeledes ind på evnen til at kunne opstille mål – og handle på dem! Dette er en vigtig del af at kunne facilitere udforskende samtaler ved såvel mistrivsel/ manglende motivation som ved jobsamtaler, udviklingssamtaler i form af MUS, LUS, etc.

Stress-forebyggelse og mental sundhed

Det er desværre ikke nogen nyhed, at stress koster virksomhederne dyrt og samtidigt har hårde menneskelige konsekvenser. Dette har fået flere og flere virksomhedsejere- og ledere til at forstå vigtigheden af ikke kun streshåndtering, men i høj grad stressforebyggelse. På dette modul lærer du, hvordan en god stresspolitik kan udformes både på strategisk niveau og udfoldes i praksis. Desuden kobler vi stresspolitikken til aktiviteter, der styrker medarbejder-motivation og vores mentale coping-evner, så vi står stærkere ved forandringer og modstand. 

Du træner også “tilbage-efter-stress-samtaler” og lærer at håndtere mulighedserklæringer og evt. krav fra kommunens/jobcentres side. 

Forretnings-drevet trivsel, Bæredygtig Ledelse & ESG 

Èn ting er at gøre en (mærkbar) forskel for ansatte og kolleger. Værdien af dit arbejde skal også være synligt både internt i organisationen og eksternt.

Vi dykker ned i vigtige kommunikationsredskaber, så du lærer at præsentere dine idéer og budskaber så de bliver forstået og taget godt imod af både de ansatte og direktionen/ øvrige ledelse.

Med kommende nye lovkrav om rapportering af Environmental Social Governance (ESG) lærer du ligeledes, hvordan I kan arbejde med Bæredygtig Ledelse og synliggøre organisationens tiltag og data indenfor ledelse, medarbejderengagement & trivsel i en ESG rapport. 

At gøre virksomheden til en attraktiv arbejdsplads

I dette modul lærer du vigtige elementer i virksomhedskommunikation i forhold til Employer Branding = At tiltrække og engagere talenter
Vi ser på, hvad der skal til for at en arbejdsplads kan tiltrække dygtige medarbejdere – og fastholde dem, som de allerede har.

Vi kommer omkring ledelse af de nye generationer på arbejdsmarkerkedet og hvad det  kræver at modtage deres engagement og dedikation. For de har noget helt andet og essentielt at byde på. De leverer blot ikke for enhver pris. 
Du lærer at holde det op mod forretningsstrategien, samt opsætte succeskriterier og metoder til evaluering.

Underviser

Uddannelsen til Trivselsvejleder henvender sig til dig, der ønsker at arbejde med trivsel på arbejdspladsen og gøre en positiv forskel for andre mennesker.

Undervisningen varetages hovedsageligt af mig, Lene Mondrup. Jeg har mange års erfaring med organisatorisk udvikling og trivsel på arbejdspladsen, som du kan læse om ved at klikke hér 

Desuden inddrager jeg super dygtige og professionelle gæsteundervisere, som er specialister i henholdsvis MUS, Engagementmålinger, APV, personalejura og Environmental Social Governance (ESG) rapportering. Alle står vi klar til at klæde dig på til på bedste professionelle vis at varetage det psykiske arbejdsmiljø i din organisation – og i Danmarks erhvervsliv i det hele taget. 

Det er den uddannelse som jeg selv har savnet i mine mange år som HR-professionel. Og jeg har således skabt den udfra hvad jeg ved mangler og VIRKER, når vi taler om at LØFTE og STYRKE det psykiske arbejdsmiljø. 

Hvordan og hvornår foregår kurset

Uddannelsen forløber over en periode på 12 uger og består af både individuelle samtaler, videokonferencer og fælles kursusdage, hvor hele holdet er samlet. Den afsluttende certificering foregår ugen efter sidste modul og varer 30 min.

Du kan blive medlem af en fælles Facebook-gruppe for alle deltagere på forløbet, hvor du kan stille spørgsmål til mig og sparre med de andre deltagere undervejs.

Forløbet er delt op i både individuelle samtaler og fælles undervisningsdage. 

Næste forløb er i efteråret 2024. Tilkendegiv din interesse via kontakt-formularen nederst på siden, og du vil få besked, når det er muligt at tilmelde sig næste forløb.

Her får du et overblik over, hvad forløbet består af:

To intensive retreat-kursusdage med opstart af forløbet

Det bliver to intense, inspirerende og transformerende dage (med én overnatning), hvor vi støber fundamentet for din udvikling. Det foregår på et lækkert konferencested på Fyn med udsøgt forplejning i charmerende rammer, hvor du kan læne dig tilbage og følge med.

To individuelle coaching/ sparringssamtaler med mig

Her sætter vi fokus på dit personlige potentiale, hvem du er, hvad du drømmer om, og hvad du ønsker at få ud af uddannelsen som Trivselsvejleder. Dertil sætter vi fokus på, den organisation, som du repræsenterer (hvad enten du er ansat eller selvstændig), herunder organisationens udfordringer og potentiale.

Træning i praksis med udgangspunkt i din organisation

Mellem dag 2 og 3 arbejder du med de nye metoder og værktøjer i praksis i forhold til en specifik udvalg udfordring/ opgave i din organisation. Du kommer også til at arbejde med nogle læringsforstærkende opgaver, som sikrer, at du får helt styr på det vigtigste.

To videokonferencer og 8 Q&A’s for løbende sparring undervejs

Holdundervisning, hvor der også er tid til, at jeg hjælper med de udfordringer og spørgsmål, der dukker op. Dette foregår via video-platformen Zoom, som du kan downloade som app til din telefon eller logge på fra din computer.

Én afsluttende kursusdag med certificering

Certificeringen foregår ved, at  du møder ind til en fysisk kursusdag. Hver deltager på uddannelsen fremlægger sin case foran underviser og resten af holdet. 

Vi samler desuden op på det lærte og “siden sidst” for at evaluere og sikre implementering i hverdagen. Vi afslutter med fælles middag. 

Medlemskab af eksklusiv Facebook-gruppe

Få sparring og svar på dine spørgsmål fra mig og de andre medlemmer i en lukket Facebook-gruppe, lige præcis når du har brug for det. Gruppen er KUN for deltagerne på forløbet.

Afslutningsmiddag med hele holdet

Vi afslutter forløbet med lækker middag på en restaurant nær jeres virksomhed (ved interne forløb) eller på en udvalgt restaurant på Fyn ved åbne forløb.

Hvor og hvornår

Alle kursusdage er på et lækkert konferencested på Fyn i skønne omgivelser – det specifikke sted opdateres, når vi nærmer os opstart, da det afhænger af antal deltagere og konferencestedernes ledighed og kapacitet.

Næste forløb er i efteråret 2024. Tilkendegiv din interesse via kontakt-formularen nederst på siden, og du vil få besked, når det er muligt at tilmelde sig næste forløb.

Alle individuelle sessioner foregår enten via Zoom, videokonference på din/jeres arbejdsplads eller på mit kontor i enten Hammel (Favrskov) eller Århus.
Uddannelsen veksler mellem oplæg i nyeste viden og forskning, A-Z træning i praksis af “how to”, hvor du under uddannelsen arbejder med konkrete udfordringer og tiltag i din organisation, så du fx kan gå fra uddannelsen med en faktisk udført APV, engagemnetmåling og/ eller ESG-rapport (på personale- og psykisk arbejdsmiljø) samt  intensiv mindfulness-træning og udviklende coaching-aktiviteter m.m.

Sammensætningen mellem teori, erfaringsudveksling af reelle udfordringer, case-øvelser og rollespil vil højne udbyttet og fremme effekten markant.

Som HR-konsulent eller selvstændig konsulent/coach

Dig, der kommer som individuel deltager via din arbejdsgiver eller som selvstændig coach/ konsulent, kan deltage på et åbent kursus. Det vil sige at holdet består af blandede deltagere fra forskellige organistationer samt selvstændige konsulenter, der arbejder med trivsel.

Prisen er 34.500,-eksl. moms. 

Med i prisen får du en engagement- eller APV måling, da det er et led i uddannelsen, at du som deltager udfører en sådan i din egen organisation. 

Er det mange penge på en gang?

Du behøver ikke smide alle pengene på en gang, du kan også vælge at betale løbende i tre rater mod et ekstra pris på kun 500,-.

  • Første rate på 15.000,- kr. ekskl. moms.
  • Anden rate på 10.000,- kr. ekskl. moms.
  • Tredje rate på 10.000,- kr. ekskl. moms.

Første rate betales ved tilmelding. Anden rate forfalder en måned efter og tredje rate igen en måned efter.

Betaler du selv?

Så er der væsentlig hjælp at hente. Du kan nemlig benytte bruttolønsordningen, hvor du kan spare både moms og skat – det er virkelig tiden værd at undersøge! 

Læs om bruttolønsordningen her.

For interne virksomheds-forløb

Kan I samle et helt hold (min. 10 personer i organisationen), da vil I kunne afholde uddannelsen som et lukket internt forløb, hvor medarbejdere og ledere fra forskellige afdelinger i organisationen, eller fra samme afdeling, kan deltage.

Prisen afhænger her af antal deltagere. Kontakt mig for nærmere afklaring samt tilbud.

Har i nogle særlige ønsker?

Ønsker I at afholde forløbet på din arbejdsplads?

Jeg skræddersyr mine kurser efter deltager-antal og efter Jeres specifikke ønsker

Send mig en mail, ring eller anvend kontaktformularen herunder og få svar på eventuelle spørgsmål – Eller for at få et uforpligtende tilbud på Jeres ønsker

Har du spørgsmål til uddannelsen?

Hvis du har spørgsmål til forløbet, så ringer jeg dig gerne op, så du kan opnå afklaring omkring, hvorvidt dette forløb er noget for dig.

Telefon: +45 40 58 59 01
E-mail: kontakt@lenemondrup.dk

Kontakt

 Lene Mondrup
Riisbakken 6
8382 Hinnerup
 +45 40 58 59 01
 kontakt@lenemondrup.dk
 CVR.: 33 90 15 85

Følg med

All rights reserved – © lenemondrup.dk 2023

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

My cart
Your cart is empty.

Looks like you haven't made a choice yet.